22.05.2013

PR3MIAZA INOVATIA - Traian Vuia

Sunt multi oameni 'mari' in Romania..Pe foarte  multi dintre ei nu ii stim, nici macar nu am auzit de ei, nu sunt mediatizati si poate uneori sunt priviti circumspect, ca niste excentrici ce traiesc in lumea lor abstracta...
Cu toate acestea, ei exista si fac multe pentru noi...datorita lor, lumea noastra ar putea fi mai buna, sa se apropie de perfectiune, deoarece sunt minti luminate, personalitati stralucite, pe care majoritatea i-am privi si asculta cu gura cascata, intrebandu-ne oare cine ii indruma, cine le sopteste atatea informatii la care nici nu am putea visa sa avem accesul.
BlogalInitiative si premiile inovatiei demareaza un proiect tare frumos prin care se incurajeaza, se promoveaza si se sustine inventica romaneasca.

Detalii referitoare la proiect gasim aici ( click) si recomand din suflet citirea lor, iar calendarul evenimentelor poate fi vazut mai jos.

1.Cluj , Universitatea Tehnica
Data eveniment: miercuri, 22 mai
KOL local: Radu Munteanu
Sala: Facultatea de Constructii, Amfiteatrul A2
Locatie/ adresa: Gheorghe Baritiu, nr.25
Ora start eveniment: 12
Grupul de business 3M in focus: Electronica si energie
Speaker-ul 3M Romania: Catalin Velescu
Director resurse umane:Nadia Badea -HR Manager 3M Romania.
 
2. Iasi, Universitatea tehnica Gheorghe Asachi
Data: joi, 23 mai
KOL locali: Boris Plahteanu ; Neculai Eugen Seghedin
Locatie/adresa: Facultatea de Inginerie Chimică şi Protecţia Mediului- Str. Dimitrie Mangeron,
Nr. 73
Sala: Amfiteatrul CH II- Ilie Matei, etaj 1 ,
Ora start eveniment:12.00
Grupul de business 3M in focus: Industrial
Speaker-ul 3M Romania: Directorul grupului "Industrial" - Alexandru Dan Budau.
Director resurse umane: Nadia Badea -HR Manager 3M Romania.

Iar acum, vreau sa va povstesc cate ceva despre un mare invetator roman, care mi-au fascinat copilaria.
Asadar, cine nu a auzit de Traian Vuia???


Cateva detalii va pot furniza eu mai jos, pentru a va reaminti sau familiariza cu meritele pe care i le putem aduce, la atatia ani de la disparitia sa.
 225px-Traian_VuiaTraian Vuia (n. 17 august 1872, Bujoru, comitatul Caraș-Severin, Austro-Ungaria – d. 3 septembrie 1950, București, România) a fost un inventator român, pionier al aviației mondiale. Pe data de 18 martie 1906 el a realizat primul zbor autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul.

Traian Vuia s-a născut în 1872 în satul Surducu Mic (parte a fostei comune Bujoru, astăzi Traian Vuia, județul Timiș) din (fostul comitat) Caraș-Severin, Austro-Ungaria. Părinții săi au fost preotul Simion Popescu și Ana Vuia; aceasta fiind cea de-a doua lui soție. A urmat cursurile primare la Bujor (azi Traian Vuia) și Făget. Între 1884 și 1892, urmează liceul la Lugoj. Aici petrece mult timp în mijlocul familiei lui Coriolan Brediceanu, care-l va sfătui, ajuta și încuraja mai târziu în cariera sa.

Vuia dovedește de când urma cursurile primare, și apoi secundare, o atracție irezistibilă și o predilecție pentru mecanica aplicată și de fizică.La zece ani asistă la primele manifestări cu caracter aviatic, iar micul Vuia dezvoltă o pasiune pentru zmeie. El urmărește atent detaliile lor și încearcă să construiască altele mai perfecționate. Ajuns la liceu, Vuia își însușește noțiuni de fizică și mecanică și nu se mai mulțumește să construiască zmeie, ci încearcă să explice ce se petrece în jurul aparatului, forțele care acționează la lansarea și menținerea lui în aer, condițiile de echilibru, etc. Voia să înțeleagă zborul și, mai ales, voia să mânuiască zmeie, să le facă a se mișca în văzduh după propriul gând.

După absolvirea bacalaureatului în 1892, Vuia pleacă la Budapesta pentru a se înscrie la Politehnică. A urmat pentru un an cursurile Politehnicii, secția mecanică, la seral. Neavând destui bani, se va înscrie la Drept și va practica în birouri de avocatură din Banat pentru a-și putea asigura mijloacele de trai. Astfel o bună parte din studenția lui Vuia este deviată de la adevăratele lui aspirații și aptitudini. Tânărul reușește însă și în domeniul științelor juridice. La 6 mai 1901, Traian Vuia își ia doctoratul în Științe Juridice cu teza: “Militarism și industrialism, regimul de Status și contractus“.

După terminarea facultății Traian Vuia se întoarce la Lugoj. Aici continuă să studieze problema zborului uman și începe să-și construiască primul aparat de zbor, pe care-l numește aeroplan-automobil. Din cauza lipsurilor financiare, nu reușește să-și ducă la capăt proiectul și decide în schimb să plece la Paris, în iulie 1902. Vuia spera că aici va găsi pe cineva interesat să-i finanțeze proiectul, mai ales a pasionaților de aerostate însă s-a lovit de mult scepticism asupra ideii că o mașină zburătoare cu o densitate mai mare decât cea a aerului ar putea zbura. Vuia merge la Victor Tatin, un cunoscut teoretician care construise în 1879 un model experimental de aeroplan. Tatin este imediat interesat de proiect dar încearcă și să-l convingă pe Vuia că nu este nimic de făcut pentru că-i lipsește un motor adecvat și este instabil. Vuia însă continuă să-și promoveze proiectul și-l trimite Academiei de Științe de la Paris pe 16 februarie, 1903, prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat de zbor mai greu decât aerul cât și procedura de decolare. Academia îi respinge proiectul cu motivația că ar fi prea utopic, cu mențiunea că:

Problema zborului cu un aparat care cântărește mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată și nu este decât un vis.

În ciuda acestor obstacole, Vuia nu renunță la proiect și se înscrie pentru un brevet, acordat pe 17 august 1903 și publicat pe 16 octombrie 1903. Invenția brevetată se numește aeroplan automobil.

La 4 august 1919 a fost inițiat, în loja masonică pariziană „Ernest Renan”, împreună cu Alexandru Vaida-Voievod și cu ceilalți membri ai delegației române participanți la Conferința de Pace de la Paris.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu